Moab - Capital Reef NP - Reisverslag uit Bryce Canyon City, Verenigde Staten van J Ebels - WaarBenJij.nu Moab - Capital Reef NP - Reisverslag uit Bryce Canyon City, Verenigde Staten van J Ebels - WaarBenJij.nu

Moab - Capital Reef NP

Door: J

Blijf op de hoogte en volg J

07 Juni 2012 | Verenigde Staten, Bryce Canyon City

Het is vanochtend, na de drukte van gisteren, relaxed opstaan en buiten aan de picknicktafel ontbijten. Vandaag is het de bedoeling naar Capitol Reef te gaan. Niet zo'n lange rit dus we doen het rustig aan. Rond koffietijd komen we bij het Goblin State park, een tip van onze cowboy van gisteren. De weg ernaar toe is kaal en leeg en sommigen van ons denken dat Amerika zowat alleen uit woestijn bestaat. Maar hoe kan een mens zich vergissen. We komen in een vallei en we wanen ons in het Juressic Park: de prachtigste vormen, glad afgeronde rotsen en we laten onze fantasie de vrije loop gaan. We voelen ons als in een grote speeltuin. In het Juressic tijdperk (350 miljoen jaren geleden) was dit deel van Amerika oceaan. Het is weer droog gevallen, heeft klei- achtige sedimenten achtergelaten. losse, zachte deeltjes zijn door wind- en water erosie verwijderd (en vergeet de temperatuurswisseling niet) en de harde ronde rotsen blijven achter. Dit was een goeie tip!
We vervolgen onze weg en komen door een onherbergzaam kleurrijk woest gedeelte, ongelooflijk indrukwekkend.
Fruita Campground is de enige camping in Capitol Reef National Park. Geen reservering mogelijk, maar zoek zelf een plekje, geld in envelopje (10 dollar=7,50 euro) en klaar is Kees. Fruita is, zoals de naam al doet vermoeden, een camping in een boomgaard. En dan te bedenken dat je midden in de woestenij zit: rondom hoge rood gekleurde bergen. De Fremontriver stroomt door dit gebied en het is daarom dat de Mormonen zich in 1880 hier hebben gevestigd. Een levendige commune moet het geweest zijn met veel boomgaarden, schooltje, eenvoudige farmershuisjes. Een van deze huisjes staat hier nog en de lekkerste applepie kun je dus nog steeds bij Gifford Farmhouse kopen. Hij was echt heerlijk.

• 08 Juni 2012 - 09:37

Lina:

Het is goed om je lichaam en geest een rustdag te gunnen, na die spectaculaire tocht door de canyon van gisteren.
    Maar ook dit is weer genieten met volle teugen.
    Over die rotsformaties kun je inderdaad lekker fantaseren.
    De laatste foto is voor mij een echt zoekplaatje. Staat Maria daar alleen of staan er twee personen?