Salt Lake City - Moab - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van J Ebels - WaarBenJij.nu Salt Lake City - Moab - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van J Ebels - WaarBenJij.nu

Salt Lake City - Moab

Door: J

Blijf op de hoogte en volg J

04 Juni 2012 | Verenigde Staten, Moab

'Truusje' brengt ons voortreffelijk terug naar de Interstate 15, richting South. Het is een betonvlakte bestaande uit vele vele banen. Vijf of zes naast elkaar is normaal. Maar toch is het heel rustig rijden. Ieder blijft in zijn eigen baan. Alleen als je de weg wilt verlaten, of er op komt, moet je wisselen. Heel anders dan het nerveuze heen en weer gerij bij ons op de snelwegen. Nadeel van de betonweg is dat we een toeter moeten gebruiken om elkaar te kunnen verstaan, zo veel gerammel in de camper. Maar het schiet wel lekker op. Zodra we de I15 verlaten zitten we weer midden in de natuur. Prachtige valleien, licht grijze begroeiing langs de hellingen, een schaapskudde van misschien 1000 schapen inclusief herder en Border Collie. Ze passeren ons net als we de inwendige mens laven met een bakkie koffie. Langzaam wordt het landschap wijdser. Een verlaten 'saloon' langs de kant. De spoorweg die we vanaf de Interstate naast ons kregen duikt af en toe weer op of verdwijnt weer in een tunnel. Plotseling duiken we toch weer naar beneden een Canyon in. Schitterende rotsformaties in okergele kleuren. Bij een grote parkeerplaats wordt halt gehouden. Links en recht hoge rotsformaties met pikzwarte tussenlagen. Hier is de oudste streek van de Coal Industry in Utah. De mining is in 1872 begonnen, snel gevolgd door de aanleg van de spoorlijn welke deel uitmaakte van de grote lijn Denver-Colorado naar Salt Lake City. Explosie in de mijnen in 1894 heeft het leven gekost van honderden mijnwerkers die nooit weer gevonden zijn. Zijn jullie bekend met Western Figuren?? Welnu, in 1897 is de brutaalste roof bij daglicht uitgevoerd door Butch Cassidy en consorten met een buit van 8000.00 dollar aan goud en zilver op de betaalmeester van deze mijn! Slechts 1000.00 is er ooit weer van terug gevonden. Menige westernfilm heeft dit onderwerp en deze figuur Cassidy uitgebeeld.
Het landschap verandert enorm: wijd, tamelijk vlak, dor en droog. De echte woestijn. Werkelijk in de middel of nowhere is een tankstation en coffeeshop. Hoera, we bakken een eitje en verbazen ons over de enorme vlakte.
Moab komt in zicht en op slag verandert weer voor de zoveelste keer de omgeving: bloedrode rotsformaties omzomen de weg die zich naar beneden slingert tot aan de Colorado rivier.
River Oasis Campground heeft nog een hele mooie beschaduwde plek voor ons. We hebben de mazzel op tijd aan te komen (3 uur), want later is het vol. We verkennen het stadje en doen een paar inkopen. Drinken is een van de belangrijkste dingen, dus grote cans met water worden ingeslagen. De hitte slaat je hier als een warme deken om de benen. In de camper merk je dat niet zo want daar is de airco aan, maar buiten.....!

• 05 Juni 2012 - 09:35

Lina:

Wat een mooie route vanuit "Truusje"
    bekeken. De natuur blijft overweldigend mooi.Zelfs jullie worden er steeds weer door verrast.
    Ook de geschiedenis van al die doorkruiste landen is interressant, net een film. Je beschrijft dit ook zo boeiend.

• 05 Juni 2012 - 19:57

Rolinda:

Hallo familie,

Leuk om jullie verslagen te lezen en de foto's te zien! Het is wel duidelijk dat jullie het enorm naar de zin hebben! We blijven jullie volgen, nog heel veel plezier met zijn allen en geniet ervan.
    En vooral.. doe voorzichtig aan en kom heelhuids weer terug.

Liefs van Erik,Rolinda,Lisa en Dian

• 05 Juni 2012 - 20:24

Yvonne Buring:

Wat een prachtige inderdaad boeiende verhalen. We genieten van jullie verslagen. Hier alles goed alleen het weer valt tegen. En gewoon werken he. Dus geniet maar lekker. Morgen komt omi en zullen we haar alles even laten zien. Liefs Yvonne en familie

• 08 Juni 2012 - 07:04

LJ: