Yellowstone 1 - Reisverslag uit Yellowstone, Verenigde Staten van J Ebels - WaarBenJij.nu Yellowstone 1 - Reisverslag uit Yellowstone, Verenigde Staten van J Ebels - WaarBenJij.nu

Yellowstone 1

Door: J

Blijf op de hoogte en volg J

31 Mei 2012 | Verenigde Staten, Yellowstone

We blijven vandaag in het Yellowstone. Uitslapen dus?? Dacht het niet. We zijn nog eerder op stap dan normaal. Het punt waar we gisteren gestrand zijn wordt nu ons uitgangspunt: Yellowstone Canyon. Waar twee verschillende aardlagen elkaar 'kruisen' wordt door het water de zachtste laag uitgesleten en er ontstaat een diepe geul. Door het dan ontstane hoogte verschil krijg je een waterval. De rivier de Yellowstone heeft op een paar plaatsen in het park watervallen doen ontstaan. Op deze plaats is de waterval meer dan 100 meter hoog. Daar komt in dit geval nog bij dat door micro- organismen de grondlagen van de wanden allerlei kleuren hebben gekregen. Een fantastisch spel van de natuur. Het trekt horden kijkers en de Japanners waren natuurlijk rijk vertegenwoordigd. (weinig Nederlanders overigens). Bij de highlights (hoogtepunten) van het park zijn parkeerplaatsen. Het valt voor een camper lang niet altijd mee om een plekje te krijgen en dan zijn wij (gelukkig ) nog niet eens in het hoogseizoen. Als we ruim drie uur onderweg zijn, zijn we 20 km opgeschoten. En we ' moeten' nog minstens 100. Maar er is ook zo verschrikkelijk veel te genieten! Op de pashoogte (weer eens bijna 3000m hoog) komen we in gesprek met Amerikanen. De mensen spreken een heel klein beetje Nederlands, tijdens een vakantie in ons kleine landje geleerd. En wat vinden ze het geweldig als ze dat kunnen laten horen. Het waren Amerikanen die, toen ze de pensioenleeftijd kregen, hun huis hebben verkocht, een camper hebben aangeschaft en langs ' s werelds wegen zijn gaan rijden. Fantastisch om te horen maar voor onszelf??? Nee, toch maar niet zo lang van huis en haard en familie.
Yellowstone heeft in het verleden veel te lijden gehad van bosbranden . Het is soms een triest gezicht: hele hellingen vol kale stammen, soms een fascinerend gezicht en dan ook nog wel fotogeniek.
Plotseling zien we veel auto's geparkeerd staan op een plaats waar het niet mag. Daar moet iets bijzonders te zien zijn. Bingo, bingo, bingo!! Een beer!! Horden fotografen met telelenzen als toeters en gelijk begint bij 'onze' fotograaf de adrenaline wild te stromen. Geen plek om te parkeren, dus springt de fotograaf uit de camper en de chauffeur rijdt verder. Waar is dat beest??? Tsjonge, ver beneden tegen een boomstam ligt iets zwarts en ja hoor, dat moet hem/haar zijn. Toch maar een paar shotjes gemaakt. Waar is de camper?? Ver uit het zicht. De ranger die het verkeer een beetje in goede banen leidt, vraagt waar de enthousiaste fotograaf naar toe wil. "Tja, naar mijn RV, die is doorgereden". Dan maar lopen. Toch wel eng, op het
laatst geen auto meer, geen camper te zien.....dan is het bos stil en eenzaam. Hopelijk niet meer beren rondom. Hè, gelukkig, daar in de verte lopen drie mensen die zwaaien. Gelukkig, ze hebben de fotograaf gemist. De hereniging was zoet.
Twee pronghorns, antilopeachtigen, trekken onze aandacht en we hebben de mogelijkheid om te stoppen. De telelens komt er bij en terwijl er foto's gemaakt worden zien we de beesten schrikken. Waarom? Wat zien ze? De verrekijkers er bij en Roelof zet z 'n ogen op scherp ( goh, wat kan die man goed kijken, hij is dan ook onze 'spotter'). En ja hoor, er schuifelt een das door het struikgewas, prachtig te om te zien. Hij staat op de foto, maar moet uitvergroot worden.
Mammoths Hotsprings is een plek midden in Yellowstone met hotels en warme natuurlijke baden. Langs een fantastisch mooie weg komen we daar en van ver zien we al de kleurrijke formaties. De pruttelende pot binnen in onze aarde heeft hier weer iets heel moois gecreëerd. Het is erg moeilijk te beschrijven, maar de hellingen zijn versteende stromen in de prachtigste kleuren van sneeuwwit naar roze, rood, grijs, groenachtig. Op het vlakke bovendeel spuwt de pot nog rook uit, water druppelt over de rand en veroorzaakt pegels net als in grotten. Echt op z 'n Amerikaans zijn er boardwalks (houten wandelpaden) aangelegd en we kunnen op ons gemak rondwandelen en fotograferen.
Als toetje van deze dag zien we langs de weg een ' uit de auto gezette hond' volgens een van ons. Maar het is een coyote of prairiewolf. Geweldig.
Yellowstone, een fantastisch natuurgebied, gevormd door vulkanen en aardbevingen is een boeiend geheel en heeft ons weer een geweldige dag bezorgd.

• 01 Juni 2012 - 08:56

Annemieke:

hoi luitjes.
    mooie verhalen hoor
    en de fotos zijn ook erg mooi
    jullie beleven veel daar.

annemieke en aarnoud

• 01 Juni 2012 - 10:07

Wil Van Der Berg:

En weer bedankt voor de natuurles en de uitleg over de natuurverschijnselen; we voelen alsof we weer op school zitten.
    Trouwens bij die ene foto heeft Aly haar hand op een zeer gevaarlijke plaats neergelegd.
    Ander nieuws: Nederland heeft met 2-0 van Slowakije gewonnen.
    Nog geen werkzaamheden geweest vwb de riolering. Binnen enkele dagen begint men in de straat met glasvezel.

• 01 Juni 2012 - 13:59

Tijjn:

Jullie zien geweldig veel. Pas maar op voor al die enge dieren. Maria was bijna achter gebleven. Let maar goed op haar.