Dag in Salt Lake City - Reisverslag uit Salt Lake City, Verenigde Staten van J Ebels - WaarBenJij.nu Dag in Salt Lake City - Reisverslag uit Salt Lake City, Verenigde Staten van J Ebels - WaarBenJij.nu

Dag in Salt Lake City

Door: J

Blijf op de hoogte en volg J

03 Juni 2012 | Verenigde Staten, Salt Lake City

Salt Lake City ligt op 2000 meter hoogte. Voor veel sportieve Nederlanders is SLC verbonden aan de Olympische Winterspelen van (alweer) tien jaar geleden. Voor heel veel andere mensen is SLC verbonden aan de kerk van de Mormonen. Van de Olymp. spelen is niets meer terug te vinden. De schaatshal is ver buiten het centrum. Het skigebied vele mijlen hier vandaan. Dit in tegenstelling tot Calgary in Canada waar de Olympic Oval in de stad is.
De gratis shuttle brengt ons al op tijd naar het centrum en zet ons af voor Temple Square. We gaan een giga groot gebouw binnen waar een radio/tv opname gemaakt gaat worden van het Wereldberoemde Mormon Tabernacle Choire, een ruim 300 man/vrouw sterk koor dat over de hele wereld optreedt, maar SLC als thuishaven heeft. We worden zeer vriendelijk ontvangen en gaan een geweldig mooie zaal binnen. Zonder pilaren, dus altijd goed zicht en met een akoestiek om je vingers bij af te likken. 21.000 toehoorders kunnen hier een zitplaats vinden. We volgen eerst een repetitie, waarbij het is toegestaan om te filmen of te fotograferen. Een fantastisch orkest begeleidt het koor. De opname wordt rechtstreeks uitgezonden en is op vele (Amerikaanse) radio en tv zenders te volgen, iedere zondagmorgen. Wat hebben we genoten en enkele van ons waren zelfs zeer ontroerd! Na afloop worden er rondleidingen gegeven door het hele gebouw tot op het dak! Een complete daktuin is aangelegd met aan de ene helft de woestijnvegetatie en de andere helft de planten van de meer koudere streken. Kosten noch moeite zijn gespaard om dit tot stand te brengen. ( wie zal dat betalen, zoet lieve......)Een mooi gezicht over het plein en de stad. Tegen twaalven gaan we de stad in op zoek naar wat eten en/of drinken. De stad is stil en uitgestorven, maar na een verwijzing door een vriendelijke agente vinden we een hartstikke mooi plekje: een binnentuin van een Italiaans restaurantje en daar wordt zelfs koffie geschonken!! Waarom zeg ik dat zo? Als de eigenaar een aanhanger is van Mormon mag hij geen koffie/ alcohol schenken ( en dus ook niet drinken......). Tjonge, we moeten er niet aan denken....maar de frittata smaakt ons heerlijk. Na de lunch gaan we weer terug naar het plein en krijgen een rondleiding door het Tabernacle, de beide visitorcenters met volledige voorlichting over het ontstaan etc. Leuk detail: we zitten even rustig bij te komen als de beide mensen naast ons zeggen :" U komt uit Nederland?" . En dat op een leuke gebrekkige manier. Deze mensen hadden een paar jaar in Hilversum gewoond, maar hij had een aantal maanden in Groningen zending gedaan. Laat hij nu de ouders kennen van een jongen die bij R en À gewerkt heeft! En een familie uit Glimmen kennen die J en M ook kennen? Hoe klein kan de wereld zijn. Zijn opmerking:" een gegeevn peerd mag je nait in de bek kiek'n" kwam heel grappig uit de mond van de Amerikaan.
Terug op de camping is het wasdag voor de vrouwen. Wasmachine, droger, alles is compleet en dat voor een luttel bedrag. Hier beschik je op een camping niet over twee of drie machines, nee, er staan er minstens vijftien en evenzovele drogers. Waspoeder trek je uit de muur.
Het is warm en het zwembad lokt. Heerlijke afkoeling gevolgd door de hot-tub en vice versa.
Een volle dag, maar we zijn toch weer helemaal uitgerust.

• 04 Juni 2012 - 08:29

LJ:

Nou, ziet er allemaal heel erg leuk uit. Verhalen van de afgelopen week maar in een keer gelezen ('t is druk hier).

Verlangen jullie al een beetje terug naar huis?

Groetjes.

• 04 Juni 2012 - 13:52

Wilvdberg:

Wij zagen, dat er gekaart werd en dat Roelof erg veel plezier had. Wij kunnen ons dat voorstellen, want jij zat op een dusdanige manier achter Aly, dat jij in haar kaart kon kijken. Niet sportief hoor.
    Wacht maar tot je weer aan de Stedewaarts bent.
    Zo te zien had Aly het prima naar haar zin onder de wol.
    Het weer In Assen is omgeslagen. Koud en regenachtig. Verder alles onder controle. Familie van der Brand is zondag naar KL afgereisd -Maleisia/.

• 04 Juni 2012 - 14:34

Lina:

Weer een verslag vol van belevenissen.
    Naar die tempel wilden jullie zo graag. Fijn dat het gelukt is, en de rokjes kwamen goed van pas.
    Wat een enorm koor, dat zal indrukwekkend mooi geweest zijn om dat te horen.En ik kan me voorstellen dat je ontroerd bent
    Ik denk dat ik wel weet wie die fam. uit Glimmen is. Ja, ja Glimmenezen kom je over de hele wereld tegen!
    Ondanks dat het zo'n klein dorp is.Van die daktuinen had ik al eens een interessante t.v. uitzending gezien over Amerika.Boeiend allemaal.

• 13 April 2013 - 16:09

Roekoe:

geweldig! in 1 woord G E W E L D I G!!!