Custer - Buffalo - Reisverslag uit Buffalo, Verenigde Staten van J Ebels - WaarBenJij.nu Custer - Buffalo - Reisverslag uit Buffalo, Verenigde Staten van J Ebels - WaarBenJij.nu

Custer - Buffalo

Door: J

Blijf op de hoogte en volg J

27 Mei 2012 | Verenigde Staten, Buffalo

Het lukt ons iedere morgen om precies om 9 uur te gaan rijden. Zo langzamerhand zijn we goed op elkaar afgestemd en ieder weet zijn of haar taak. De beide chauffeurs wisselen elkaar regelmatig af. Deze morgen verlaten we South Dakota en gaan we weer terug naar de staat Wyoming. De highways hier kun je vergelijken met Emmen-Groningen, maar dan een stuk rustiger. Het weer in dit gebied is net zo afwisselend en grillig als de natuur: zo schijnt de zon, zo rijd je in dikke mist en zie je bijna geen hand meer voor ogen. Als we de Interstate (autosnelweg) naderen is het wolkenpakket over ons neergedaald. We moeten er al snel weer af en zie: de lucht klaart op en zo waar komen er weer stukken blauwe lucht. Dat past ons heel goed, want we gaan naar de Devils Tower. Een gigantische monoliet die hoog boven de omgeving uittorent. Miljoenen jaren geleden is deze steenmassa ontstaan door vulkanische erupties en de opvolgende erosie. Keiharde granieten zuilen zijn overgebleven. De indianen hebben in de loop der eeuwen deze monoliet als een heilige plaats beschouwd en tot op de dag van vandaag worden er ieder jaar in de maand juni ceremonies gehouden rondom deze kolos. Ook is het een geliefd "klimobject" en we zien met eigen ogen hoe twee mannen aan touwen zich langzaam hogerop werken.
De reis wordt voorgezet en we rijden door een tamelijk saai landschap: groene heuvels zonder enige hoge begroeiing. Wel zien we links en rechts ja-knikkers, zoals wij ze van Schoonebeek kennen. Hier wordt olie gewonnen en in kleine tanks overgebracht naar grotere om daarna vervoerd te worden naar de raffinaderij. Ook zien we open mijnbouw. De kolen worden in onmetelijke lange treinen vervoerd, getrokken door soms drie locomotieven. In Buffalo (hoe westers klinkt dat hè) zoeken we een camping en de Indian campground verwelkomt ons. Naast de camping is een groot terrein waar de jaarlijkse rodeo wordt gehouden van de highschool. Als we (ter ere van LJ's verjaardag) voor de verandering uit eten gaan in een saloon zien we daar de mannen met de grote hoeden en sjaaltjes om de nek zitten. Ze hebben plezier en we maken een praatje. "Hi folks where are you come from" is steevast de vraag die we te horen krijgen. We maken wat foto' s en laten ons de rib-eye en steak goed smaken. In de stroooomende regen rennen we terug naar de camper en ook deze dag is weer voorbij.

• 27 Mei 2012 - 11:38

Trijn:

gefeliciteerd met Lucas-Jan zijn verjaardag.Ik heb geen mail-adres meer. Ik verneem jullie zijn goed op elkaar ingespeeld.Ga zo door.